أولمبياد ريو 2016: نتايج المنتخب المصري في اليوم التالت

أولمبياد ريو 2016: نتايج المنتخب المصري في اليوم التالت 2016، 8 أغسطس

1- من أحسن أنجازات منتخب مصر في اليوم التالت في ريو هي حصول بطل مصر أحمد قمر على المركز الخامس في مسابقة الرماية على الأطباق بعد ما سجل 12 ضربة ناجحة من أصل 15 ضربة في الدور النصف نهائي بعد ما خسر منافسة ضد البريطاني أدوارد لينج و اللي فاز بميدالية برونزية للفريق البريطاني.

2- لاعب رفع الأوزان أحمد سعد حقق لمصر أنجاز تاني في وزن 62 كجم رجال بعد ما رفع 294 كجم، الميدالية الدهبية راحت لأوسكار فيجوروا من كولومبيا بعد ما رفع 318 كجم.

Ahmed Saad Weightlifting Rio 2016

أحمد سعد بيرفع 293 كجم و بيحصل على المركز الخامس في أولومبيات ريو 2016 – مصدر الصورة Zimbio.com

3- حمادة طلعت، و اللي أنتقدوه الناس بقوة بعد قضية رفع العلم السعودي، حصل على المركز الـ 39 بعد ما حقق 618.2 نقطة في منافسة الرماية ببندقة هوا 10 متر رجال، الإيطالي نيكولو كامبرياني كان هو الفايز بالميدالية الدهبية.

4- ندى حافظ خرجت من منافسات المبارزة بسبب عدم تأهلها لدور الـ 32 بعد لعبها ضد أليهندرا جوناي بينتز روميرو من فينزويلا بنتيجة 15:11.

5- في مسابقة الرماية على أطباق حصل لاعب المنتخب الوطني عبدالعزيز محلبة على المركز 24 بعد تسجيل 112 نقطة.

6- في تصفيات الجودو وزن 73 كجم لدور الـ 32 خسر محمد محي الدين ضد لاعب منغوليا جانباتار أودبايار و المصنف العاشر عالمياً.

7- سجل أحمد رجب لاعب الشراع المركز الـ 22 بعد ما خلص السباق في وقت 47 دقيقة و 30 ثانية.

Tonci Stipanovic (CRO) of Croatia, Sergey Komissarov (RUS) of Russia, Finn Lynch (IRL) of Ireland, Benjamin Vadnai (HUN) of Hungary and Ahmed Ragab (EGY) of Egypt compete during the first Sailing race. (REUTERS)

تنافس تونشي ستيبنوبيتش من كرواتيا، سيرجي كوميساروف من روسيا، فين لينش من أيرلندا، بنجمين فادناي من المجر و أحمد رجب من مصر في أول سباق إبحار (رويترز)

8- خسر وليد محمد في دور الـ 32 للملاكمة ضد البريطاني جوش كيلي 3:0.

BoxingWalid Mohamed Rio2016

وليد محمد ضد جوش كيلي – المصدر : رويترز.

منافسات النهاردة

في رفع الأوزان هتتنافس أسراء السيد في المجموعة التأهيلية للنساء B، في الوقت اللي هتلعب بطلة مصر عفاف الهدهد في منافسة الرماية مسدس 25 متر نساء بعد ما سجلت المركز الخامس في منافسة الرماية مسدس 10 متر، أما في التجديف هيتنافس عبدالخالق البنا في الدور الربع نهائي للتجديف الفردي رجال بينما هتتنافس نادية نجم في الدور الربع نهائي للتجديف الفردي نساء، و هيلعب فريق النساء للكرة الطايرة النهاردة ضد إيطاليا، أما بطل الجودو محمد عبدالعال هيلعب ضد جانباتار أودبايار من منغوليا في وزن 81 كجم رجال، و هيتنافس أحمد النمر ضد الأسترالي تايلور ورث في منافسات الرماية.

It's only fair to share...Share on Facebook6Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *