الدليل الكامل لجمال البنات الكسولة

إحنا عارفين معاناتك بين إن نفسك تهتمي بنفسك وبين إنك مشغولة طول اليوم في الشغل و البيت أو الأسوأ بقى إنك تكوني أصلاً شخصية كسولة!! بس خلينا متفقين إن في عادات جمالية لو واظبتي عليها هتخلي بشرتك فيها صحة وحيوية وكمان هتفرق جداً في شكلك حتى لو نزلتي في يوم منغير ما تحطي أي مكياج. المقال دة لكل البنات الكسولة إللي نفسها تهتم بنفسها وببشرتها منغير ما تبذل مجهود كبير وبكدة هتوفري وقتك لحاجات تانية. 

دي نصايح سريعة هتساعدك: 

المناديل المخصصة لإزالة المكياج:

أخطر حاجة البنات الكسولة بتعملها هي النوم بالمكياج ودة غلط جداً لأنه سبب لظهور التجاعيد والحبوب، ف لو مكسلة تغسلي وشك، ممكن تستخدمي وايبس (مناديل مبللة للوجه) مخصوصة بتشيلي بيها المكياج.

face_wipes-656x422 

أسرع مرطب للجسم بيدوم مفعوله لأكتر من يوم:

لو بعد الشاور بتبقي عايزة تنامي ومش قادرة ترطبي جسمك، فيه فكرة هتخلي جسمك ناعم لأكتر من يوم، والفكرة دي متكونة من لوشن الأطفال (بيبي أويل) وعليه نقطتين زيت جوز الهند، إدهني بيهم جسمك بعد الشاور وهتكتشفي إنك مش محتاجة تستخدميها غير مرتين في الأسبوع بس، لأن الوصفة دي للترطيب العميق فهتخلي جسمك ناعم لأكتر من يوم. 

Applying-Lotion-Legs

خليكي في ماسكات الوش الجاهزة:

مش لازم عشان تعملي ماسك تخلطي البيض على الدقيق على السكر والليمون! لأنك ببساطة هتكسلي تكمليه وهتحرمي تكرريه تاني! عشان كدة ممكن تشتري ماسكات الوش الجاهزة إللي مش هتاخد أكتر من 10 دقايق ومش هتتعبي خالص في تحضيرها، بعد الماسك حطي على وشك مياه ورد هتحافظلك على ترطيب بشرتك. 

face-masks-for-dry-skin

الشامبو السحري:

طبعاً كلنا عارفين معاناة الشاور في الشتا، دة غير بقى الكسل في الأيام العادية ! عشان كدة بننصحك تجربي الشامبو السحري إللي إسمه “الشامبو الجاف” رشتين على شعرك وهو ناشف ومش هتحتاجي تاخدي شاور مخصوص عشان تغسلي شعرك. في أنواع كتير ممكن تسألي عنها في أي صيدلية.

6a00d8358081ff69e201a51170dcf0970c-800wi

الشراب قبل النوم:

لو إنتي من البنات الكسولة إللي بيكسلوا يروحوا للكوافير، ممكن ببساطة قبل ما تنامي تدهني رجلك بالكريم المرطب وتلبسي شراب عشان بشرتك تمتص الكريم، و ممكن كمان كل أسبوع أو أسبوعين قبل ما تلبسي الشراب تبردي ضوافرك وتحطي مانيكير.

169297347078100 

خطوة واحدة لمكياج أسهل:

أما بقى لو بتحبي الميك أب بس بتصحي قبل ميعاد الشغل ب نص ساعة وكمان بتعتبري نفسك من البنات الكسولة، ممكن تعملي ميك أب في خطوة واحدة، إزاي؟ بالبيبي كريم لأنه واحد من المستحضرات إللي ليها إستخدامات كتيرة زي إنه كريم أساس ومرطب وواقي من الشمس، فهيوفرلك وقتك ويديكي النتيجة إللي إنتي عيزاها.

foundation

It's only fair to share...Share on Facebook497Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *